Du är här: Nyheter från SiV

Nej till förslaget om Storregion från landstingsgruppen

Efter en omfattande process i landstingsgrupp och styrelse säger vi nu Nej till det liggande förslaget om Storregion. SiV i Säffle behåller sin ståndpunkt om Ja till reformen.

Sjukvårdspartiet i Värmland

2016-09-30

Pressmeddelande:

Nej till förslaget om storregionsreform

Landstingsgruppen för Sjukvårdspartiet i Värmland (SiV)  har enats om att säga nej till det aktuella förslaget om att redan 2019 bilda storregion. Bakom detta står också Sjukvårdspartiet i Värmlands styrelse. SiV i Säffle kommunala grupp står fast vid sitt beslut att stödja remissförslaget om storregion 2019. Landstingsgruppen och partistyrelsen har fortfarande en öppenhet för en reform utifrån de avsikter indelningskommittén pratar om.

-          Det har dock blivit allt tydligare för landstingsgruppen att det finns för många obesvarade frågor i det remissvar som ligger, säger Marianne Utterdahl, Sjukvårdspartiet i Värmlands ordförande.

Landstingsgruppen anser att reformen genomförs alldeles för snabbt. Invånarna bör ges möjlighet till inflytande via ett allmänt val innan slutgiltigt ställningstagande. Detta för att säkerställa demokratiska och genomtänkta processer.

Det behövs en risk- och konsekvensanalys samt tydligare svar på hur demokratin och den lokala förankringen kommer att se ut i de nya landstingen. Det saknas också en helhetslösning där Halland inkluderas. Frågan är också varför stora regioner bättre skulle nå de avsikter reformen syftar till jämfört med mindre lokalt förankrade regioner.

Sjukvårdspartiet i Värmland, SiV
Marianne Utterdahl, ordförande & gruppledare

HÄR kan du läsa mer om hur vi kom fram till detta.

Marianne intervjuas av SVT Värmlands reporter Bengt Hedin. Inslaget kan du se HÄR:

Tipsa en vän om denna nyhet:

« Visa alla nyheter
« Prenumerera